De fases binnen ons zorgbeleid
Fase 0: Brede basiszorg
- We mikken op een brede zorg door een positief, veilig en rijk klimaat aan te bieden.
Bijvoorbeeld:
o In de klas krijgen leerlingen de kans om hun gevoelens zoals verdriet, blijheid,… te tonen.
o Leerlingen ontwikkelen niet gelijk. We doen aan differentiatie binnen de klas en erbuiten.
o We schenken bijzondere aandacht aan leerlingen die met rouw en verlies geconfronteerd worden.
- We hechten belang aan betekenisvol leren.
Bijvoorbeeld:
o Er worden klasuitstappen georganiseerd in functie van de leerdoelen van dat leerjaar.
o Leerlingen leren informatie op het internet opzoeken.
o Verkeer wordt geïntegreerd in de klasuitstappen: te voet, met de fiets, met de bus, met het openbaar vervoer. Dit alles in het kader van ‘Label 10/10’ – verkeersactieve school.
- Er is een rijke ondersteuning en interactie.
Bijvoorbeeld:
o De probleemoplossing wordt vereenvoudigd gedaan door te werken met kleinere denkstappen en te ondersteunen met materiaal.
o Motivatie en zelfvertrouwen worden verhoogd door de leerling aan te moedigen en te bevestigen.
o Er wordt partnerwerk georganiseerd, kringgesprek en groepswerk waarin leerlingen overleggen welke oplossingen mogelijk zijn.
- Er wordt gewerkt in flexibele klasorganisatie.
Bijvoorbeeld:
o Tijdens zelfstandig werk (DIZEL) wordt er gedifferentieerd gewerkt: er is taak-, tempo- en keuzedifferentiatie.
o Er is een afwisseling tussen klassikaal werken, individueel werken en groepswerk.
o Leerlingen kunnen in de mate van het mogelijke hun eigen werk corrigeren en elkaar helpen.
Fase 1: Verhoogde zorg
- Bij voorkeur wordt deze zorg binnen de klascontext gerealiseerd. Er is daarbij ondersteuning door het zorgteam.
- Leerlingen en hun ouders zijn als ervaringsdeskundigen nauw betrokken. Op die manier kunnen de leerlingen het gemeenschappelijk curriculum blijven volgen. Deze leerlingen worden regelmatig besproken op een kindbespreking.
Fase 2: Uitbreiding van de zorg
- Voor een kleiner aantal leerlingen volstaat de verhoogde zorg uit fase 1 niet. Het zorgteam overlegt met alle betrokkenen en zoekt welke bijkomende ondersteuning nodig is voor de verdere begeleiding van die leerling.
- Tijdens het MDO wordt samen met het CLB de aanpak van de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van de ouders en de leerkracht, besproken.
- Schoolteam, ouders en CLB gaan samen actief op zoek naar oplossingen.
Fase 3: Overstap naar school op maat
- In uitzonderlijke gevallen kan in nauw overleg met ouders en leerling een overstap naar school op maat geadviseerd worden. Dit gebeurt in overleg met de ouders, de school en het CLB.
- De vorige fasen van zorgbrede werking zijn ontoereikend voor wat het kind nodig heeft.